GOED VOORBEREID OP PAD

Wandelen is een hele gezonde manier van bewegen! Het is ook nog eens extra leuk als je gezellig samen loopt met je klasgenoten, vrienden, ouders, opa’s en /of oma’s. Door deel te nemen aan de avondvierdaagse ontdek je op een speelse manier het goede gevoel en plezier in bewegen. Na het uitlopen krijgt elke deelnemer de felbegeerde beloning: de enige echte Avond4daagse medaille!

GOED VOORBEREID OP PAD

Hier enkele tips om je goed voor te bereiden op vier dagen wandelplezier.

Warm weer: Pas je wandeltempo aan (langzamer). Hierdoor produceer je minder warmte en hoeft je lichaam dus ook minder warmte af te voeren. Las regelmatig/vaker pauzes in en zorg dat je niet uitdroogt. Drink daarom voldoende water en vermijd alcohol. Eet niet te veel en zeker geen moeilijk verteerbare kost. Het verteren van voedsel produceert ook warmte en met warm weer heb je dit al meer dan genoeg! Zoek regelmatig verkoeling en probeer zoveel mogelijk in de schaduw te lopen als dat mogelijk is. Besproei jezelf met fris water, houd je hoofd onder de koele kraan of leg een natte en koele handdoek in je nek. Draag luchtige kleding van ademend materiaal dat het lichaam zoveel mogelijk bedekt tegen de zon. Met strakke kleding is het moeilijker om warmte kwijt te raken. Voorkom verbranding en gebruik een zonnebrandcréme met voldoende en hoge beschermingsfactor. Een hoed of pet beschermt tegen een mogelijke zonnesteek. Wees alert op symptomen als hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid. Dit kan wijzen op een vochttekort of zonnesteek!

Tekenseizoen: De teek komt steeds vaker voor in Nederland. Teken vallen niet uit de bomen, zoals dat vaak gedacht wordt, maar ze leven vooral in struikgewassen, grassen en heide, dus ook in de tuin, op de golfbaan en het wandelpad. Ons advies is om in ieder geval een lange broek aan te trekken tijdens het wandelen en schoenen met sokken ! Op stopdeteek.nl vind je alle informatie die je nodig hebt om tekenbeten te voorkomen en te behandelen.

Schoenen: zorg dat je op schoenen loopt die goed ingelopen zijn en die lekker zitten. Niet te los, maar zeker ook niet te strak. Denk eraan dat je voeten iets opzwellen (groter worden) als je een stuk loopt.

Kleding: het is lekker als je iets aan of juist uit kunt doen voor als je het koud of juist warm krijgt. Kleding in laagjes is daarom erg prettig. En vergeet vooral niet om regenkleding mee te nemen als er kans op regen is.

Niet te snel: ga niet meteen keihard van start. Begin in een lekker rustig tempo, zeker de eerste dag. Hoewel je waarschijnlijk in een groepje loopt, moet je proberen om toch zoveel mogelijk je eigen tempo te lopen.

Eten en drinken: wandelen is sporten en voor sporten heb je energie nodig. Neem daarom iets lekkers te eten mee voor onderweg. En natuurlijk iets te drinken, maar drink niet teveel in één keer. Beter is af en toe een slokje.

Trainen: als je gewend bent om te wandelen en te bewegen, dan is trainen voor de avond-vierdaagse niet direct noodzakelijk. Ben je dat niet gewend, dan is het verstandig om een paar keer te oefenwandelen om te wennen.

Het allerbelangrijkste is dat je lol in het wandelen hebt. Het leuke van met elkaar een tocht lopen in je eigen omgeving. En natuurlijk de feestelijke laatste avond, met intocht en een medaille aan het eind.

Veel plezier!!